Sista gången i Frankrike!

Här kommer ett sista inlägg från baguetternas land. Har haft en lång paus nu, just för att jag är alldeles för lat. Har gjort en massa saker också. Så det kommer bara bli lite kort om vad jag har gjort de två senaste månaderna. Om jag nu ens kommer ihåg allt!

Mitt senaste inlägg var alltså i slutet av april tror jag. Precis innan mitt lov! Yesyes, så vad gjorde jag under lovet tro? Första lovveckan (för man har ju två veckors lov här c:) så träffade jag Elina, en finsk utbytesstudent som är här med YFU också! Hon kom hit under några dagar till Bordeaux där hon fick uppleva värdelöst väder! Men jag visade henne staden Bordeaux, gick bara vilse en lite stund denna gången, men Elina lyckades rätt bra med att leda oss rätt (ur min egen stad, jag borde skämmas). Vi åkte också till en chateau, och åt sniglar osv. Hahah, Elina var inte särskilt sugen på det. Vi åkte och kollade på La dune de Pyla också. En stor hög med sand kort sagt, googla det. Men det spöregnade så man blev blöt, och sandig. Hade kunnat vara bättre alltså!IMG_4199

Sen åkte jag med henne upp till Nancy, där vi fick se riktigt fint väder, vi gick runt i några museum och kollade. Vi åkte till grannstaden Metz och kollade på ännu fler grejer! Fina städer det där. Sedan en kväll så var det en fest-grej i centrum. Gratis konsert av Kavinsky (om ni inte känner till honom så sök på youtube, han är riktigt bra faktiskt). Var riktigt kul där borta, träffade några andra utbytesstudenter, och som vanligt med sånt folk så connectar man bara helt enkelt! Lite sorgligt att jag fick träffa dem så lite.
Efter Nancy så bar det av hemåt mot Bordeaux igen. Där stannade jag tre dagar varav en på stranden! Torsdagen sen så drog jag norrut igen! Till en ö som heter Groix!20130503_182106

Helgen på Groix är nog nästan den bästa helgen jag har haft här. Den blir nog slagen av en helg jag spenderade i Rennes lite senare. Men det var riktigt underbart på Groix. Groix är en liten ö som ligger norrut i Bretagne (området som i princip gränsar till England). Hur som helst så är det riktigt fint där, omgivningarna påminner lite om Sverige, med mycket grönt osv. Förutom stränderna, som vi inte har i Sverige då! Men jag åkte dit för att träffa en YFU-student, Maria från Mexico. En underbar person. Hennes värdfamilj var supersnäll också, frågade en massa frågor, och skämtade lite smått om allt. I alla fall så spenderade jag och Maria denna helgen med att gå runt på ön, eller det var det som var meningen i alla fall. Vi startade vid en fin strand, och där stannade vi en hel dag och pratade! Sen en dag så gick vi och badade, och det var inte direkt varmt. 10-gradigt vatten säger jag, och då är jag generös. Sista dagen där så tog vi båten till Lorient, närmaste staden på fastlandet. Det var söndag så vi hade inte mycket att göra, men vi åt på Subway. Sen spenderade resten av dagen med att fortsätta att prata, och dricka öl. En mexikansk öl som hade tagit mig 3 timmar att hitta i Bordeaux. Sen på eftermiddagen så blev det att åka hem till Bordeaux innan skolan började igen.20130511_151330

Redan helgen efter detta så tog min värdfamilj med mig till Paris! Tyckte liksom jag att det är något man borde ha sett efter ett år i Frankrike. Vi bodde på hotell där under två dagar. Två dagar är ju inte särskilt mycket, så det blev rätt hektiskt.
Första dagen så drog vi till självklarheten i Paris, Eiffeltornet. Efteråt blev det Montmarte samt den där kyrkan som ligger precis intill. På kvällen så såg vi en teater, på engelska, vilket överraskade oss. Den var liksom gjord för turister som är i Paris, den lekte lite med stereotyper utav de som bor i Paris och turister. Och jösses vad många olika nationaliteter! Mer än 20 olika kan jag lugnt säga. Träffade till och med två svenskar som var där på semester! På kvällen gick vi ut på Champs-Élysées och åt. Efter maten kollade vi på The Great Gatsby. Rätt bra film, en fröjd för ögonen i alla fall. Fast boken är ju som vanligt bättre.20130519_154157

Andra dagen så gick vi till Louvren under några timmar, och jag fick sett en massa konst. Som Mona Lisa till exempel, kommer inte ihåg vad de andra hette. Men det var en upplevelse ändå, något man borde göra helt enkelt. Sedan såg vi Notre Dame, ett stort universitet där min värdbror kanske ska gå nästa år och bron med alla hänglås på! Sen skyndade vi oss till Triumfbågen innan vi skulle till stationen för att åka hem. Med våran tur så blev metron försenad, och vi som redan hade bråttom. Men efter mycket krångel, så kom vi fram i tid och allting slutade bra!20130520_141607

Sen helgen efter det så åkte jag ännu en gång norrut, till Rennes denna gången! För att träffa Maria igen. Hon åkte hem redan den 31 maj, så det var hennes sista helg i Frankrike, var ju tvungen att åka dit! Den fredagen hade jag min DELF, mitt prov i franska. Jag gjorde B2-nivån och om jag klarar den så kanj jag komma hit och gå i universitet om jag vill. Har dock inte fått svar än, tror det kommer i övermorgon faktiskt. Hoppas på det bästa, det var faktiskt riktigt svårt.
Hur som helst så kom jag fram till Rennes sent på kvällen. Där stannade vi ute några timmar med några ansikten jag kände igen. Det var Arjen från Holland och Joey från USA som jag hade träffat på YFU-lägret i Bapaume i början av året. Det var riktigt kul att få träffa dem igen!! Sen åkte vi hem till Maria. Nästa dag så tog vi ett tidigt tåg till St Malo, en stad vid kusten. De var väldigt fint där, men vi lyckades än en gång stanna på ett ställe hela dagen och prata. Timmarna rann iväg utan att vi märkte det och helt plötsligt så var det tid för att äta mat på en 70-tals (eller något) restaurang innan vårt tåg hem. På söndagen så åkte vi till Nantes där jag fick vara med på deras reunion. Där fick jag träffa ännu mer YFU-studenter som jag inte sett på flera månader, varav två svenskar! Det blev många efterrätter, och de vanliga aktiviteterna för att berätta hur ens år har varit. Kul dag i alla fall. Sen så spenderade jag och Maria de sista timmarna i Nantes, i en superfin park. Sedan så blev det lite sorgligt när vi skulle säga hej då på stationen. Det var utan tvekan min bästa helg här i Frankrike.20130525_08572120130525_151257

Sedan helgen efter det så hade jag min egna YFU-reunion. Fast där hände det inget särskilt, det var riktigt kul att träffa allt folk, och det var god mat och dricka. Men själva reunionen var rätt onödig. Men jag klagar inte! Hade inget bättre för mig den dagen ändå.

Det var min senaste tid här i Frankrike, i kort och censurerad version!
Skolupdate:
Är i princip slut, jag slutar officiellt sett lektionerna i morgon. Men alla har fått sina betyg, så vi är typ 10/35 i klassen som fortfarande kommer. Allt som allt så är jag nöjd, även fast jag inte har arbetat, alls, så är jag inte sämst i något ämne! Fast nu blir ju inte mina betyg räknade på samma sätt, men ändå.
Fotbollsupdate:
Säsongen är slut, vi hade chansen på förstaplats ett tag, men den försvann efter två tunga förluster i slutet. Så vi slutade på tredjeplats, vilket absolut inte är dåligt. Sen har vi spelat lite träningsmatcher, mitt lag vann en turnering och vi har en till på söndag. Så det är inte helt över än!

De sista veckorna kommer vara riktigt fullspäckade med grejer. Jag måste spendera tid med min familj, mina vänner, jag måste packa skicka iväg saker med posten plus en massa smågrejer som behöver göras innan jag drar. Ska ju på David Guetta-konsert nästa fredag. Sen drar jag till YES-camp om två veckor och två dagar. Vilket är riktigt snart.

Detta blir mitt sista inlägg i Frankrike, skriver nog ett till när jag kommer tillbaks till Sverige. Men det har varit trevligt det här, tack för att ni har följt mig!

Ciao!

Lämna en kommentar